[مسائلى در وصیت‌]

[مسائلى در وصیت‌]

[مسائلى در وصيت‌]

سوال 1 :

- آيا ما رزمندگان شرعا بايد وصيّت نامه بنويسيم؟ و يا به دوستان خود وصيّت کنيم که در وطن نمازها و يا روزه‌هايى که مديون هستيم خانواده‌مان از اموالمان، شخصى را وکيل براى بجا آوردن کنند يا خير؟

جواب:

- اگر مال داريد لازم است وصيّت نمائيد.

سوال 2 :

- ثلث مالم را در چه راهى وصيت نمايم که خشنودى و رضاى خدا باشد؟

جواب:

- مى‌توانيد در مطلق خيرات وصيّت نمائيد.

سوال 3 :

- شخصى در نظر دارد وصيّت نمايد که در صحن مقدّس امام رضا (ع) دفن شود و آستان قدس مبلغ 50 هزار تومان حق دفن مى‌گيرد، آيا دفن در صحن مقدّس بهتر است يا اين که اين مبلغ را در امور دامادى سادات مصرف نمايد؟ و محل دفن را در گورستان عمومى قرار دهد.

استفتاءات، ج‌2، ص: 405

جواب:

- اختيار با خود شخص است و فضيلت دفن در جوار حضرت رضا عليه السلام روشن است.

سوال 4 :

- از زمان بلوغ تا به حال به ياد ندارم که نماز يا روزه‌اى از حقير فوت شده باشد؛ آيا لازم است وصيّت نمايم که از ثلث مالم، اعمال ياد شده را برايم انجام دهند يا خير؟

جواب:

- لازم نيست.

لطفا به دو سوال زير پاسخ فرماييد:

سوال 5 :

- 1- شخصى بر اثر جهل به مسأله و بى‌سواد بودن، عمدا نمازش را نخوانده و روزه‌اش را نگرفته و فعلا با داشتن چندين بچه کوچک مبتلا به سرطان مرى شده و چون دردش درمان پذير نيست از او خواسته‌اند که وصيت کند لطفا مقدارى در مورد وصيت هنگام مرگ و عبادت و تکاليف او توضيح دهيد.

2- اهالى روستايى نذر کرده‌اند که چندين گوسفند و گاو و مقدار زيادى برنج و چيزهاى ديگر خرج امام حسين (ع) کنند آيا بهتر نيست اين مخارج را صرف جاده سازى و حمام و مدرسه و برق و آب روستا کنند؟

جواب:

- [1] کسى که امارات موت بر او ظاهر شد و نماز و روزه بر عهده او است بايد وصيت کند که بعد از او از ترکه‌اش داده شود. و اگر يقين ندارد که خمس بر ذمّه او است وصيت به دادن خمس لازم نيست و بر ورثه هم چيزى نيست.

[2] و نذر اگر با صيغه شرعيه شده بايد بر طبق آن عمل شود.

استفتاءات، ج‌2، ص: 406

سوال 6 :

- فردى که داراى دو زن و سه پسر و هفت دختر مى‌باشد و دو پسر و يک دخترش صغير مى‌باشند فوت نموده و سه هفته بعد از فوت موصى توسط زنهاى ايشان وصيتنامه‌اى ظاهر شده که غير از زنها و يک پسرش هيچ يک از فرزندان از اين وصيتنامه اطلاعى نداشته و به آن راضى هم نيستند و پس از مطالعه موارد مندرج وصيتنامه روشن گرديد که چند مورد از موارد موجود در وصيتنامه را فروخته يا کارهايى انجام داده حال سوال اين است که: آيا وصيتنامه کلا باطل مى‌شود و يا اينکه همان قسمتهاى فروخته شده باطل مى‌شود و يا اينکه وصيتنامه به قوت خود باقى است؟

جواب:

- بر فرض ثبوت وصيت شرعا نسبت به مقدارى که يقين به فروش آن دارند وصيت باطل و در بقيه باقى است.

سوال 7 :

- شخصى مصارفى را معين نموده که از ثلث مالش خرج شود پس از انجام تمام موارد وصيت مقدارى از ثلث باقى مانده که ميّت مطلبى در اين مورد نگفته آيا اين مقدار باقى مانده از ثلث جزو ما ترک محسوب مى‌شود و به ورثه مى‌رسد يا خير؟

جواب:

- اگر در تمام ثلث وصيت نکرده به ورثه مى‌رسد.

سوال 8 :

- آيا نوشتن وصيتنامه واجب است يا مستحب؟

جواب:

- واجب نيست مگر در مواردى که حق واجبى بر عهده شخص باشد و نتواند ادا نمايد که واجب مى‌شود وصيت نمايد.

استفتاءات، ج‌2، ص: 407

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفاءسایر مراجع

No image

احکام میّت‌

No image

احکام وصیّت‌

جدیدترین ها در این موضوع

No image

[مسائلى در وصیت‌]

No image

ثبوت وصیت‌

No image

شرط

No image

موصى به‌

No image

محاسبه ثلث‌

پر بازدیدترین ها

No image

اختیارات قیّم‌

No image

شرط

No image

موصى به‌

No image

تقدّم دیون بر وصیت‌

No image

تبدیل وصیت‌

Powered by TayaCMS